В процесі розкрутки сайту проводиться велика кількість рекламних кампаній в інтернеті. Їх ефективність неодмінно потрібно оцінювати. Але в систем аналітики є одне вразливе місце. Вони не здатні відстежувати рекламні кампанії в рамках одного джерела трафіку. Для цього існують UTM мітки.
Пропоную сьогодні:
- розібратись, що таке UTM мітки;
- навчитись використовувати UTM мітки;
- познайомитись з інструментами для їх створення;
- розібрати практичний кейс з використання УТМ міток.
- навчитись відстежувати розмічені кампанії в сервісах аналітики.
Що таке UTM мітки
UTM мітки – це інструмент, який дозволяє передавати в систему аналітики додаткову інформацію про джерело трафіку. Основні системи аналітики google analytics та яндекс метрика однаково добре сприймають інформацію з УТМ міток.
На практиці, мабуть, кожен зустрічав URL адресу сайту такого вигляду:

Звернувши увагу на такі УРЛ при кліках на рекламу, ви помітите, що всі великі бренди використовують цей інструмент. Дочитавши статтю до кінця ви зможете використати utm мітки на власну користь!
Для того щоб зрозуміти, чи дійсно вам це потрібно, пропоную спочатку познайомитись з практичним кейсом.
Практичний кейс з використання УТМ міток
Отже, потрібно запустити рекламу універсального корму для тварин (підходить для котиків та песиків). Для реклами було обрано таргетингову рекламу в Vkontakte.
Було створено 2 пости різного змісту:
- котик їсть з миски для собаки;
- собака їсть з мисочки для котика.
Для кожного з постів були використані однакові налаштування реклами.
Для початку розберемо, що станеться без використання UTM міток
В результаті рекламодавець отримав статистику наступного вигляду:
З гугл аналітики

З яндекс метрики

Ми бачимо що в обох системах аналітики, така сама проблема. Вони бачать лиш загальне джерело трафіку, в даному випадку, переходи з соціальної мережі Вконтакті.
Допустимо, що в загальному рекламна кампанія принесла 100 продажів. Однак для більш детальної оцінки ефективності, хотілося б бачити, яка картинка (пост) принесла більше продажів.
Саме для цього існують UTM мітки.
Вчимось використовувати УТМ мітки
Коротко познайомимось з теорією та одразу перейдемо до огляду інструментів для створення міток.
Отже кожна мітка складається з utm-значення (вони завжди стандартні) та перемінної (саме їх ми будемо бачити в системах аналітики). Всього до одного УРЛ може бути додано 5 utm міток. Три з яких є обов’язковими. Давайте їх розглянемо.
Обов’язкові
utm_source – рекламна мережа.
Наприклад: яндекс дірект, facebook, mail.ru
Готова мітка буде мати вигляд: utm_source=yandex_direct, utm_source=facebook, utm_source=mail_ru
utm_medium – тип трафіку
Наприклад: cpc, baner, e-mail
Готова мітка буде мати вигляд: utm_medium=cpc, utm_medium=baner, utm_medium=e-mail
utm_campaign – назва кампанії. Саме цю мітку ви будете в першу чергу бачити в системах аналітики. Тому давайте максимально зрозумілі назви.
Наприклад: facebook-cat, vk-post-dog
І ви вже, мабуть, зрозуміли готовий вигляд мітки: utm_campaign=facebook-cat, utm_campaign=vk-post-dog
Додаткові
utm_term – або ключове слово кампанії. Часто використовують для розмітки рекламної кампанії Яндекс Дірект. Тут приклади наводити немає потреби.
utm_content – додатковий параметр, який зазвичай використовують для маркування місця положення посилання на сторінці. А також у випадку, якщо на одній рекламній площадці декілька видів реклами на ваш сайт.
Наприклад: baner-top, baner-sidebar, text-link
Буде мати наступний вигляд: utm_content=baner-top, utm_content=baner-sidebar, utm_content=text-link
Між собою мітки розділяються знаком “&”
В УТМ мітках використовуємо тільки латиницю
Інструменти для створення міток
Якщо мова йде про одну мітку, то її можна зробити і вручну, користуючись даними наведеними вище. Але якщо потрібно розмітити середню або велику рекламну кампанію – не обійтись без додаткових сервісів.
В кожному з них використовується один і той самий принцип роботи:
- вводимо основний URL;
- заповнюємо обов’язкові поля utm-значень;
- при потребі заповнюємо додаткові поля;
- генеруємо готове посилання.
Ось найбільш популярні сервіси:
- https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=uk – найбільш простий сервіс від google, а також невеличка інструкція. Я надаю перевагу саме цьому сервісу. Хоча це швидше через звичку, ніж зручність.
- https://utmurl.ru/ – хороший сервіс, дозволяє заповнювати дані кирилицею, яка при генерації буде автоматом транслітерована
Цього буде цілком достатньо для розмітки ваших УРЛ. Нічого ліпшого за 4 роки роботи я не знайшов.
Повертаючись до нашого практичного кейсу, давайте разом створимо для нього URL з мітками. Спробую зробити в незвичному для мене utmurl.ru.

На виході отримуємо таке посилання:

Доречі, якщо ви перший раз робите утм розмітку, спробуйте самі відкрити отримане посилання в браузері.
Інколи бувають ситуації, коли URL ховається під зображення, я маю на увазі різного типу банери. Але наприклад роблячи звичайний пост в соцмережі, буде не логічно ставити таке довге посилання. Існує навіть думка, що люди бояться клікати по довгих URL. Для цього існують сервіси для їх скорочення, а саме:
- https://goo.gl/
- https://bitly.com/
- та безліч інших яким я чомусь не довіряю.
Отже після скорочення отримаємо посилання такого вигляду:

Вже зовсім не так страшно, чи не правда? Ми розібрались в усіх аспектах створення та навчились на реальному прикладі. Залишилось навчитись відстежувати їх в системах аналітики.
УТМ мітки в системах аналітики
Давайте подивимось для кожної з систем аналітики на прикладі. Все дуже просто:
Google Analytics
Звіти / Джерела трафіку / Кампанії / Усі кампанії / та знайти свою кампанію.

Варто врахувати, що іноді для оновлення даних в гугл аналітікс може знадобитись до 24 годин.
Яндекс Метрика
Звіти / Стандартні звіти / Джерела / Мітки UTM – тут ви побачите зручний графік з відображенням всіх проведених кампаній. Для зручності аналізу окремої кампанії, всі інші можна вимкнути в таблиці знизу.

Отже ще раз коротко:
- UTM мітки потрібні для додаткового аналізу трафіку;
- найшвидший спосіб зробити, за допомогою URL компоновщика;
- довгі URL за бажанням можна скоротити;
- аналізуємо та оцінюємо ефективність реклами.
Ставимо оцінку, ділимось з друзями ти пишемо коментарі. З радістю відповім на всі ваші запитання!