Як стати копірайтером? І чи варто?

Оновлено: 06.05.2022
205

Відразу відкриваємо всі карти:

  • копірайтинг затребуваний;
  • круті копірайтери круто заробляють;
  • копірайтером може стати кожен;
  • а як же талант? Він точно не буде зайвим, але не в ньому справа.

Якщо вам досі цікаво і не терпиться дізнатися, як навчитися писати тексти, від яких аж мурахи по шкірі  – гортайте нижче.

Що таке копірайтинг?

Слово copywriting складається з двох частинок. “Copy” – рукопис (нічого спільного з копіюванням) і “writing” – написання.

Отже, копірайтер – це професія про написання різного роду рекламних текстів. Як письменник, який пише для конкретної аудиторії та з конкретною маркетинговою ціллю.

Копірайтинг – це і наука, і мистецтво, і неймовірна сила впливу на великі аудиторії. Переконливий текст може продати все, що завгодно: від речі до ідеї, тож – це ще й величезна відповідальність.

Зараз професія копірайтера дуже актуальна і затребувана. Самі бачите: рекламні тексти всюди. У блогах, ЗМІ, на сайтах, бігбордах, візитках, флаєрах, сертифікатах… Компанії розповідають про свою діяльність, відповідають на питання про свою діяльність, “заманюють” клієнтів переконливими слоганами. Та все, що ви можете прочитати у рекламній площині – це робота копірайтера. Тільки одні тексти хочеться перечитувати і зберігати у закладках, а інші… про що там взагалі було написано?

Тож що таке копірайтинг? Це тексти, які хочеться читати.

Які бувають види копірайтингу?

О, їх багато. І кожен має свою специфіку та можливості. Тож перед тим, як стати копірайтером, ознайомтеся зі всіма детальніше.

  1. Копірайтинг веб-сайтів
    Дослідження, яке провели в Університеті науки і технологій штату Міссурі, показало, що користувачі витрачають близько 5 секунд на читання будь-якої сторінки сайту, щоб перейти на іншу. 5 секунд! Це не так багато, щоб вистачило для привернення уваги, спілкування та спонукання до дії. Ось чому ця навичка копірайтингу дуже важлива.
  1. LSI/SEO-копірайтинг

Це статті для блогів, оптимізовані під вимоги пошукових систем. Тобто за допомогою ключових слів, потрібно підвищити унікальність тексту.

Такі тексти виконують кілька завдань:

  • допомагають сайту стати популярнішим, щоб він виходив на перші місця у пошуковій видачі;
  • а ще за допомогою таких текстів можна продемонструвати компетентність компанії.

Для SEO-копірайтингу потрібно швидко знаходити інформацію, аналізувати і не забувати основну ціль роботи – просування бренду.

  1. Рекламний копірайтинг

Це тексти, які “продають”. Тобто розповідають про найзвабливіші характеристики товарів чи послуг компанії.

Один із підходів до такого копірайтингу – постійно думати про клієнтів. Звертатися до їхніх бажань, вирішувати їхні проблеми і прямо розповідати про те, як продукт відповідає їхнім потребам.

  1. SMM-копірайтинг

Це про тексти у соціальних мережах, але не про всі. Наприклад, якщо ви коментуєте фото племінника в інстаграмі – це не копірайтинг. Але якщо публікуєте щось з облікового запису компанії з метою залучення аудиторії – це вже наша тема.

SMM-копірайтер (англ. social media marketing) – фахівець, який створює контент для сторінок бренду у соціальних мережах. Майже те саме, що й рекламщик, але з певними правилами у побудові тексту та кількості знаків.

Важливо, що текст потрібно адаптовувати до кожної з платформ. Ось їх скільки:

  • Facebook;
  • Twitter;
  • Instagram;
  • LinkedIn;
  • YouTube;
  • TikTok.

Бачите, скільки можливостей для роботи? І це ще не все.

  1. PR-копірайтинг

Найчастіше таку роботу виконує PR-менеджер. Це – створення прес-релізів. звернень до ЗМІ, написання промов тощо.

Яка різниця між PR-текстами та рекламним копірайтингом? PR не фокусується виключно на перевагах компанії, не закликають до покупок і не передбачають оплату за розміщення.

Це копірайтинг, призначений для інформування змін, що впливають на репутацію компанії. Тобто про щось соціально важливе.

  1. Сценарист

Це тексти, які лунають з відеореклами. Вони повинні переконувати, торкатися серця і залишатися в пам’яті.

Інколи копірайтери працюють і над копірайтингом, і над сценарієм водночас. А це вже дуже великий об’єм роботи. Важливо описати слова:

  • героїв;
  • дії;
  • візуальну частину;
  • звуковий супровід (слова героїв, закадровий текст, звуки, які супроводжують);
  • додати у дію оффер.
  1. UX-копірайтер

Це фахівець, який працює пліч-о-пліч з дизайнером – допомагає опрацьовувати інформаційну архітектуру сторінки: підказки, кнопки, електронні форми тощо.

Щоб ви розуміли важливість ролі UX-копірайтера – він може підвищити конверсію, якщо, наприклад, просто змінить напис на CTA-кнопці.

Які характеристики чудового UX-копірайтера?

  • знає, як будувати текст і ЩО саме хоче сказати бренд;
  • може кожнісіньке слово перетворити на послання до користувача. У кожному звертанні чути голос бренду (тобто ЯК він говорить).

Рерайтинг

Навмисно пишемо про рерайтинг окремо, бо така робота в інтернеті – редагування текстів. Тобто перефразування іншими словами.

Плюси рерайтингу для замовника – коштує дешевше. Тобто для автора це мінуси.

Ціль рерайтингу – підвищити унікальність сайту. Але методи не зовсім чесні, бо авторам потрібно перефразовувати готові статті конкурентів (переважно працюють так).

Втім, “робота рерайтером в інтернеті” – теж затребуваний запит, тож знайти замовлення дуже навіть реально.

Які навички потрібні?

Пишемо в довільному порядку. Щодо того, який скіл важливіший – не маємо відповіді, бо все працює круто, якщо у комплексі.

Отже, потрібно навчитися описувати свої думки. Позбутися рамок, які перешкоджають вільно висловлюватися. Писати так, ніби розмовляєш з бабусею: просто, зрозуміло, щиро.

Для цього варто багато писати. Можете, наприклад, скористатися рекомендацією Джулії Кемерон і писати ранкові сторінки (книга “Шлях митця”). Тобто щоранку прокидайтеся і, поки буденні справи вас не захопили, напишіть три сторінки тексту. Про що завгодно, але обов’язково – три сторінки. Через кілька днів помітите, як ваші речення стають вільнішими і наскільки легше вам формулювати думки.

Потрібна теорія: знати правила мови, володіти різними стилями письма тощо.

Круто, якщо читаєте багато художньої літератури, де можна підглянути прийоми письма, лексикон тощо.

У деякій мірі кожен копірайтер – трохи журналіст. Тож потрібно швидко розбиратися в темі, знаходити необхідну інформацію, аналізувати різні джерела.

Копірайтерам, які пишуть рекламні тексти, потрібно знати базові принципи маркетингу. Також розуміти, що таке SEO-оптимізація.

Типовий опис вакансії копірайтера

Шукайте вакансії за ключовою фразою “робота в інтернеті написання текстів” – й аналізуйте, чи цікаво вам буде цим займатися.

Нижче приклад вакансії.

Що потрібно робити:

  • проводити дослідження до та під час написання тексті;
  • готувати матеріали для маркетингових, продуктових відділів чи у відділ продажів;
  • писати тексти у необхідному форматі для сайту, соціальних мереж, елетронних листів, презентацій, комерційних та PR-матеріалів;
  • проводити ретельну перевірку фактів перед публікацією чи подачею матеріалів;
  • розуміти портрет цільової аудиторії та передавати аудиторії ключові повідомлення;
  • співпрацювати з SMM-фахівцями та іншими членами команди щодо створення письмового контенту.

Що потрібно вміти/знати:

  • українську/англійську мову;
  • знати правила письма, комунікації, мови, маркетингу;
  • досвід роботи буде плюсом;
  • навички критичного мислення;
  • бути стійким та приймати конструктивні відгуки;
  • дотримуватися термінів;
  • бути пильним до деталей.

Як знайти роботу?

Професія копірайтера приваблює можливістю працювати дистанційно. Але й бувають варіанти для роботи в офісі.

Якщо у вас немає портфоліо, спробуйте писати безкоштовно або за символічну оплату. Ще один варіант – створити портфоліо самостійно. Наприклад, напишіть кілька текстів у кількох різних стилях.

Шукати роботу можна:

  • на сайтах пошуку роботи;
  • у спеціалізованих групах у Facebook, Telegram, LinkedIn;
  • або на біржах фрілансу. Найпопулярніша: https://www.upwork.com/

Що читати копірайтерам?

Все. Бо всюди можна черпати натхнення та знання. Ми публікуємо топ-10 наших рекомендацій, які точно будуть корисні для копірайтера.

  1. Наталія Климченко “Українська легко!”.
  2. Стаська Падалка “В очікуванні копірайтера”.
  3. Блейк Снайдер “Врятуйте котика! Секрети сценарної майстерності”.
  4. Вільям Зінссер “Текст пекс шмекс”.
  5. Даніель Канеман “Мислення швидке й повільне”.
  6. Кіндра Холл “Сторітелінг, який не залишає байдужим”.
  7. Крістофер Едж “Як #писати і не лажати”.
  8. Ростислав Семків “Як писали класики”.
  9. Марк Лівін “Сторітелінг для очей, вух і серця”.
  10. Катерина Бабкіна “Звичка писати”.

Пишіть щодня, щоб писати добре

Тексти – це магія. Принаймні такими вони здаються для читача. А от для копірайтера – формули та інструменти. І щоб люди помічали магію, а не прийоми – варто багато тренуватися, випрацьовувати власний стиль, навчитися переконувати.

Ось кілька рекомендацій з книги “Текст пекс шмекс”, яка є у переліку вище:

  • спрощуйте та впорядковуйте, щоб текст виглядав ошатнішим;
  • читайте, як пишуть інші митці;
  • не пишіть те, чого б ніколи не сказали під час реальної розмови;
  • звертайте увагу на те, як слова звучать, коли вони поряд;
  • поговоріть з потенційними клієнтами бренду: що цікавить, як живуть, що їх надихає;
  • пишіть “своїми словами”;
  • придивіться до слів прискіпливіше: уникайте кліше, ліричних фраз тощо.

А чи варто?

У професії копірайтера є багато плюсів. Один із яких – робота буде завжди, бо всім потрібні тексти (поки, звісно роботи-письменники не захопили світ). Щодо заробітку – все залежить від професійності, наполегливості і таланту.

0 Коментарів
Додати Коментар
Безкоштовний аудит Безкоштовний відео-аудит реклами
Copy link
Powered by Social Snap